zondag 31 augustus 2008

de fristizaag

De laatste keer worden we wakker op ons eigen ritme. Morgen brengt een wekker daar voor grofweg 10 maanden hardhandig verandering in. Hoe gaan we het allemaal redden, weer in het ritme komen van school en werk? Onze jongste telg gaat vanaf morgen ook naar school. Zucht. Ik heb er geen zin in. Ik zaag al sinds donderdag over de fristi. Jawel, de fristi. Wat was het leven aangenaam eenvoudig ten tijde van Kind 1. Dat kénde het begrip fristi niet toen het 2,5 was. Hij kreeg een mooie drinkbeker water mee naar school en Klaar was Kees. Geen haar op mijn hoofd dat erover piekerde om hem dagelijks een portie gesuikerd roze chemisch spul naar binnen te laten werken. En dan hebben we nu Kind 3. Die ondanks zijn jonge leeftijd al wel eens een fles of brikje fristi naar binnen werkt. Dat mag en kan ook best, vind ik. Op een verantwoorde manier dan. En nu gaat hij naar school. Elke dag kan hij een drankje kiezen in de klas: chocomelk, fristi, sinaasappelsap of melk. Op gewone melk reageert hij allergisch. Cécémel is ook niet erg gezond voor hem. Sinaasappelsap drinkt hij liever vers geperst. En fristi, hebben we ontdekt, daar reageert hij niet op. Op dat occasionele keertje dan. Waarschijnlijk omdat het gefermenteerde melk bevat, en hij daar wél of beter tegen kan. God mag het weten. En nu? Moet ik hem in de klas laten staan kijken hoe zijn vriendjes een fles van dat roze spul naar binnen werken terwijl hij een slok van zijn beker water mag nemen? Hij is te klein om uit te leggen hoe de vork in de steel zit, dat het best mag, maar niet elke dag? Dat mama het eigenlijk maar een vies goedje vindt, ik drink zelf tenslotte ook niet elke dag coca cola maar neem af en toe wel eens een glaasje? Zou hij het erg vinden? Zou hij het mij kwalijk nemen? Hij kan al veel zeggen maar niet alles. Merken zal hij het zeker. Ik wil niet dat hij zich 'anders' voelt dan de anderen. Dat hij zich afvraagt waarom hij het niet mag en anderen wel, zonder het waarom goed te kunnen vatten.
Wie beweert ook alweer dat het leuk is als je kideren groter worden? Dit 'zonder controle uit handen geven' bevalt me niks.

1 opmerking:

anoniem zei

Fristi moesten ze verbieden en kinderen zoveel keuze geven ook. Ik leef met u mee. Leve de gemakkelijke, ondoorschijnende drinkbus die niet zal onthullen welke drank hij bevat, waarom laten ze die niet toe op school?